نماینده رسمی دانشگاه ها و کالجهای مالزی با 14 سال سابقه

مراحل دریافت ارز دانشجویی | شرایط و قوانین جدید

مراحل دریافت ارز دانشجویی

همان طور که میدانید، به دلیل بالا رفتن نرخ ارز در ایران، از طرف دولت ایران مبلغی ارز به صورت ماهیانه ، به دانشجویانی ایرانی که در خارج از کشور تحصیل میکنند پرداخت میشود .از آنجایی که مراحل دریافت ارز دانشجویی کمی پیچیده است و اکثر دانشجویان در این مورد اطلاعات کافی ندارد ، در این صفحه شرایط و مراحل دریافت ارز دانشجویی را توضیح میدهیم .

لازم به ذکر میباشد، این مراحل و شرایط فقط مختص دانشجویان ایرانی میباشد که برای تحصیل در مالزی میخواهند اقدام کنند و یا در مالزی هستند.

مراحل دریافت ارز دانشجویی
مراحل دریافت ارز دانشجویی

مراحل دریافت ارز دانشجویی 

 

مرحله اول : اخذ پذیرش از دانشگاه های مالزی

اولین قدم برای شروع انجام مراحل دریافت ارز دانشجویی، اخذ پذیرش تحصیلی میباشد که در صفحه مراحل اخذ پذیرش دانشجویی کامل توضیح داده شده است.

 

مرحله دوم : اخذ ویزای دانشجویی

دومین قدم برای انجام مراحل دریافت ارز دانشجویی ، اخذ ویزای دانشجویی میباشد، که در صفحه مربوط به مراحل اخذ ویزای دانشجویی این مورد کامل توضیح داده شده است.

 

مرحله سوم : گرفتن نامه اشتغال به تحصیل

برای گرفتن نامه اشتغال به تحصیل میبایست به آی پی اس دانشگاه مراجعه کنید و درخواست نامه اشتغال به تحصیل بدهید ، آی پی اس همان قسمتی میباشد که در روز اول ثبت نام کارهای مربوط به ثبت نام را انجام داده اید . باید به این اداره مراجعه کنید و درخواست بدهید .

نامه اشتغال به تحصیل را کانفیرمیشن لتر ( Confirmation Letter  ) میگویند.

بعضی از دانشگاه ها همان لحظه نامه را به شما میدهند و بعضی از دانشگاه یک الی 2 روز بعد از درخواست نامه را میدهند.

ممکن است زمان درخواست از شما بپرسند نامه را برای چه جایی میخواهید، درخواست کنید نامه را برای ارائه به سفارت ایران در مالزی میخواهم.

 

مرحله چهارم : تشکیل پرونده دانشجویی در سفارت ایران در مالزی

تشکیل پرونده دانشجویی در سفارت ایران در مالزی به صورت الکترونیکی انجام میشود، برای این کار میبایست به سایت سفارت ایران در مالزی مراجعه کنید و در سایت به ترتیب به منوهای زیر بروید:

از منوهای بالای سایت : امور کنسولی > سامانه امور کنسولی و ایرانیان > سامانه تاک

بعد از ورود به سامانه تاک روی گزینه ثبت نام کلیک کنید و ثبت نام خود را انجام بدهید.

بعد از ثبت نام ، به قسمت تشکیل پرونده بروید و فرم مربوطه را تکمیل و مدارک مورد نیاز را در سایت آپلود کنید.

مدارکی که در زمان تشکیل پرونده میبایست به صورت اسکن شده داشته باشید به صورت زیر میباشند:

کارت ملی

عکس پرسنلی

آخرین مدرک تحصیلی ( فارسی )

نامه اشتغال به تحصیل که در مرحله سوم از دانشگاه محل تحصیل گرفتید

صفحه ویزا که در مرحله دوم گرفته اید

بعد از ثبت به شما شماره پیگیری میدهند و برای مراجعات بعدی به سفارت همراه داشته باشید این شماره را .و در مراجعه حضوری بعدی به سفارت ممکن است .

تمام شد شما الان پرونده دانشجوی دارید و تا اینجا 4 مرحله از مراحل دریافت ارز دانشجویی را انجام دادید.

 

مرحله پنجم : گرفتن نامه اشتغال به تحصیل و رسید شهریه

نامه اشتغال به تحصیل را دقیقا همانند مرحله سوم از مراحل دریافت ارز دانشجویی از دانشگاه میگیرید، رسید شهریه را هم هنگام ثبت نام اولیه در دانشگاه و پرداخت شهریه دانشگاه به شما داده است ، و در این مرحله و زمان مراجعه به دانشگاه باید این رسید را به دانشگاه بدهید که معادل شهریه که معمولا به رینگیت پرداخت کرده اید را به دلار در رسید قید کنند و مهر تائید بزنند.

شماره حساب دانشگاه را هم باید در سربرگ خود دانشگاه بگیرید با مهر و امضای مسئول مربوطه.

 

مرحله ششم : تائید مدارک مرحله پنجم در سفارت ایران در مالزی

مدارکی را که در مرحله پنجم از مراحل دریافت ارز دانشجویی گرفته اید شامل نامه اشتغال به تحصیل، رسید شهریه ، نامه ای که شماره حساب دانشگاه در ان هست را باید به تائید سفارت ایران در مالزی برسانید ، برای این کار میبایست مجدد به سایت سفارت مراجعه کنید، و با ورود به پروفایلتان، در قسمت تائید مدارک این 3 تا مدرک را آپلود کنید و سایت یک شماره پیگیری به شما میدهد و جلوی مدرکتان هم عبارت در حال بررسی نوشته میشود.

معمولا 3 روز الی یک هفته بعد سفارت مدارک اپلود شده شما را تائید میکند و در همان پروفایل عبارت مدارک تائید شد را ثبت میکنند. لازم است به سایت مراجعه کنید و این مورد را چک کنید.

بعد از اینکه مدارک اپلود شده در سایت تائید شد، باید شماره پیگیری که سایت به شما داده است به همراه اصل مدارک به سفارت ایران در مالزی ببرید که مهر کنند ( تائید کنند)

 

مرحله هفتم : ثبت نام در سایت نشا و آپلود مدارک

بعد از اینکه اصل مدارک را در مرحله پنجم از مراحل دریافت ارز دانشجویی به صورت حضوری تائید کردید، به سایت نشا مراجعه کنید، و روی گزینه ثبت نام کلیک کنید و مراحل ثبت نام را انجام بدهید .

سپس از منوهای بالای سایت، روی گزینه مدیریت درخواستها کلیک کنید و وارد صفحه جدید میشودید، سپس روی گزینه ثبت درخواست نامه معرفی به بانک برای دریافت ارز دانشجویی کلیک کنید سپس وارد صفحه جدید میشوید که دو گزینه دارد :

گزینه اول : ثبت درخواست مقرری ( که برای ارز دانشجویی ماهیانه میباشد که هر 6 ماه یک بار میدهند) کلیک کنید و درخواست بدهید ، در این مرحله مدارکی را که در بالا در سفارت تائید کرده اید را میبایست اپلود کنید

گزینه دوم : ثبت درخواست شهریه: ( که برای ارز دانشجویی به عنوان شهریه تحصیلی میباشد) کلیک کنید و درخواست بدهیدف در این مرحله نامه شهریه و نامه شماره حساب دانشگاه را میبایست اپلود کنید.

 

 مرحله هشتم : گرفتن تائیدیه درخواستی که در مرحله هفتم دادید

تا مرحله هفتم از مراحل دریافت ارز دانشجویی شما درخواست خود را برای دریافت نامه ارز داده اید، و باید منتظر باشید تا پرونده شما در سایت نشا بررسی شود، و بعد از بررسی در سایت در قسما درخواستها اعلام میکنند که درخواست شما تائید شده است و میتوانید برای دریافت نامه نامه معرفی به بانک به فلان آدرس در فلان روز مراجعه کنید

نکته : معمولا رمان درخواست نامه در سایت نشا در مرحله هفتم ، قسمتی دارد که نام شهرها و مکانهایی را که میتوانید نامه معرفی به بانک را تحویل بگیرید اعلام شده است و شما نزدیکترین آدرس را میبایست انتخاب کنید .

 

مرحله نهم : واریز مبلغ کارمزد و دریافت نامه معرفی به بانک در ایران

بعد از اینکه در مرحله هشتم از مراحل دریافت ارز دانشجویی تائیدیه درخواست شما اعلام شد، در جلوی تائیدیه، شماره حسابی میدهند که میبایست بستگان شما در ایران ، مبلغ تقریبا 30000 تومان را به ان حساب واریز کنند و با در دست داشتن رسید این مبلغ و اصل مدارکی که در مراحل قبلی در سفارت تائید کرده اید و کپی مدارک دیگر مثل کارت ملی شناسنامه صفحات پاسپورت به آدرسی که در هنگام درخواست ثبت کرده اید مراجعه کنند و نامه معرفی به بانک را تحویل بگیرند.

 

مرحله دهم : مراجعه به بانک و دریافت ارز

تا این مرحله همه موارد اماده شده و به بانک مراجعه میکنید و ارز دریافت میکنید.

 

نکته : اصل مدارک بالا را میتوانید بعد از درخواست از طریق پست برای خانواده تان در ایران ارسال کنید.

 

لازم است توضیحاتی در قالب پرسش و پاسخ در زمینه مراحل دریافت ارز دانشجویی نوشته شود که دوستان به راحتی بتوانند مراحل بالا را انجام بدهند.

 

سوال: ارز دانشجویی به چه کسانی تعلق میگیرد ؟

جواب : ارز دانشجویی فقط به دانشجویان ایرانی که در حال تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مورد تائید ایران در مالزی میباشد تعلق میگیرد. دوستان دیگری که در مقاطع تحصیلی دیگر تحصیل میکنند، مراحل دریافت ارز دانشجویی را انجام ندهید .

 

سوال : مبلغ ارز دانشجوی چقدر میباشد و در سال چند بار میتوانیم بگیریم؟

جواب : معمولا در سال به هر دانشجو 2 بار ارز میدهند( هر شش ماه یکبار) ، شما هر زمان مراحل بالا را انجام بدهید میتوانید بگیرید و شش ماه بعد مجدد میتوانید درخواست بدهید. در هر بار معمولا 6000 دلار به هر دانشجو میدهند . این مبلغ فقط به عنوان هزینه زندگی میباشد.

 

سوال : ارز دانشجویی برای شهریه تحصیلی را چگونه بگیرم؟

جواب : همان طور که در مراحل دریافت ارز دانشجویی در بالا اعلام شد ، شما میبایست نامه شهریه را بعد از تائید در سایت نشا آپلود کنید به همراه شماره حساب دانشگاه و در روز دریافت ارز اصل این نامه ها را به همراه داشته باشید

 

سوال : من به همراه همسر و فرزندم در مالزی زندگی میکنم، آیا برای انها هم میتوانم ارز بگیرم ؟

جواب : بله میتوانید بگیرید، زمان مراجعه به بانک میبایست کلیه صفحات پاسپورت همسر و فرزندانتان را که دارای ویزای همراه هستند به همراه کپی شناسنامه و کارت ملی ارائه بدهید.

 

سوال : آیا مبلغ ارز دانشجویی را به صورت نقدی پرداخت میکنند؟

جواب : بله ارز به صورت نقدی پرداخت میشود . ولی ارزی که به عنوان شهریه میباشد را مستقیم به حساب دانشگاه محل تحصیل شما واریز میکنند.

 

سوال : آیا برای انتقال ارز به حساب دانشگاه به عنوان شهریه میبایست مراحل خاصی را انجام بدهم؟

جواب : زمان دریافت نامه شهریه ( مرحله پنجم ) ، میبایست نامه ای از دانشگاه بگیرید که شماره حساب دانشگاه در آن ذکر شود ، سپس این نامه را به همراه مدارک دیگر در مرحله ششم در سفارت ایران در مالزی تائید کنید و در مرحله هفتم در سایت نشا آپلود کنید.

 

سوال : من در مالزی زندگی میکنم ، آیا خانواده ام میتوانند در ایران مراحل دریافت ارز را از بانک انجام بدهند؟

جواب : بله بستگان درجه یک شما ( پدر، مادر، برادر ، خواهر و یا همسر ) میتوانند مراحل را برای شما انجام بدهند. و اگر دوستان و آشنایان میخواهند این کار را برای شما انجام بدهند میبایست وکالت نامه از جانب شما داشته باشند که میتوانید از سفارت ایران در مالزی وکالتنامه بگیرید و برایشان ارسال کنید.

 

سوال : تفاوت قیمت ارز دانشجویی با سایر ارزها ( ارز آزاد) چه مقدار میباشد؟

جواب : معمولا برای هر دلار بین 200 الی 300 تومان

 

چنانچه در مورد مراحل دریافت ارز دانشجویی مشکلی و یا سوالی برایتان پیش امد میتوانید با ما تماس بگیرید

 

کانال تلگرام ما کلیک کنید و عضو شوید : https://t.me/MNeducationGroup

صفحه ما در اینستاگرام کلیک کنید و فالو کنید : https://www.instagram.com/mngroupmalaysia/

 

اخطار:  متاسفانه وبسایتهای گزارش شده اند که مطالب وبسایتهای گروه ما را بدون کسب اجازه کپی میکنند و بدون ذکر منبع در سایتهای دیگر قرار میدهند و نمیدانند که مطالب ما بر اساس قوانین مالزی ممکن است هر ماه تغییر کنند . طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای هرگونه کپی برداری از سایتها بدون کسب اجازه ممنوع میباشد و پیگرد قانونی دارد. بر این اساس کلیه وبسایتهای MN Group مجهز به قویترین نرم افزارها برای پیگیری این موارد میباشد و هر هفته گزارشی از سایتهایی که مطالب ما را کپی میکنند از طریق ایمیل به ما اعلام میشود و در اولین فرصت گزارشی به همراه لینک سایت شما تنظیم و به شرکت گوگل ارائه و پیگیری های لازم در این زمینه اعمال میشود . در صورتی که تمایل دارید مطالب سایتهای MN group  را کپی کنید و در سایتهای دیگر قرار بدهید متن زیر را میبایست در پایین مطلب کپی شده در سایتتان قرار بدهید .

این مطلب از سایت ( لینک سایت ما ) گرفته شده است .

مطالب مرتبط