نماینده رسمی دانشگاه ها و کالجهای مالزی با 14 سال سابقه

رفت و آمد در مالزی | هزینه تاکسی و اتوبوس و مترو در مالزی

رفت و آمد در مالزی هم در لیست مهمترین گزینه هایی میباشد که همه قبل از ورود به مالزی بررسی میکنند. بر این اساس اطلاعات تکمیلی در مورد رفت و آمد هزینه های رفت و امد در مالزی ، مترو در مالزی و همچنین اتوبوس در مالزی اطلاعات تکمیلی خدمتتان ارائه میدهیم .

روش های رفت و آمد در مالزی :

استفاده از وسیله نقلیه شخصی :‌در این مورد دانشجویانی که از نظر بودجه مشکلی ندارند یک ماشین معمولی با قیمت تقریبی ۸۰۰۰ الی ۱۵۰۰۰ رینگیت خریداری میکنند و تا پایان تحصیل استفاده میکنند . پیشنهاد میشود دانشجویانی که به همراه خانواده به مالزی سفر میکنند این گزینه را انتخاب کنند چرا که از نظر هزینه و راحتی مناسبتر میباشد و مشکلی در زمینه رفت و آمد در مالزی نخواهند داشت .

 

استفاده از وسایل نقلیه عمومی : وسایل نقلیه عمومی در مالزی را میتوان در ۳ دسته توضیح داد . که در مورد روشهای استفاده از هر کدام توضیحات لازم و مورد نیاز شما را در ادامه ارائه میدهیم .

۱- رفت و آمد در مالزی از طریق تاکسی 

۲- رفت و آمد در مالزی از طریق مترو و قطار

۳- رفت و آمد در مالزی از طریق اتوبوس 

 

تاکسی در مالزی
تاکسی در مالزی

 

( آژانس در مالزی ) : یکی از روشهای معمول برای رفت و آمد در مالزی استفاده از تاکسی های مالزی میباشد . این روش در واقع گرانترین روش میباشد . همانند همه کشورهای دنیا از تاکسی ها میتوانید استفاده کنید . فقط چند نکته در مورد استفاده از تاکسی در مالزی میبایست بدانید :

۱- در مالزی فقط از تاکسی استفاده کنید که آرم و مشخصات تاکسی را داشته باشد چرا که در مالزی هیچ ماشین شخصی به عنوان تاکسی کار نمیکند . 

۲- رنگ تاکسی های مالزی اکثرا قرمز هستند و در بالای تاکسی تابلوی تاکسی نصب شده است 

۳- جلوی داشبورد همه تاکسی ها یک تابلوی کوچک وجود دارد که مشخصات راننده و تاکسی در آن نوشته شده است 

 

نکته در مورد تاکسی در مالزی : معمولا در ایران و بعضی از کشورهای دنیا وقتی شما مسیری را میخواهید با تاکسی سفر کنید کرایه بین چند نفر تقسیم میشود . مثلا میخواهید از میدان امام حسین ( ع ) در تهران به میدان انقلاب سفر کنید . وقتی سوار بر تاکسی در این مسیر میشوید ممکن است راننده کمی صبر کند و چند نفر دیگر سوار کند و یا در بین مسیر مسافر سوار کند . 

در کشور مالزی به این صورت نیست . شما وقتی سوار بر تاکسی میشوید مسیر را مشخص میکنید و کرایه را فیکس میکنید و بعد از سوار شدن راننده هیچ مسافر دیگری را سوار نمیکند و شما را به تنهایی تا مقصد میرساند . پس دقت کنید قبل از سوار شدن در هر تاکسی در مالزی کرایه را مشخص کرده باشید

 

هزینه تاکسی در مالزی و نحوه پرداخت :

معمولا رانندگان تاکسی در مالزی به دو روش کرایه دریافت میکنند . ۱- محاسبه کرایه بر اساس تعداد کیلومتری که شما میروید ۲- محاسبه کرایه به صورت توافقی برای مسیر مورد نظر .

۱- محاسبه کرایه بر اساس تعداد کیلومتری که شما میروید : در این روش معمولا همه تاکسی ها دستگاهی در جلوی داشبور خود دارند به نام METER که مقدار مسافتی که با تاکسی سفر میکنید را محاسبه میکند. مبلغ این دستگاه از ۳ رینگیت شروع میشود یعنی ورودی تاکسی ۳ رینگیت هست . وقتی شما سوار بر تاکسی میشید دقت کنید که راننده دستگاه را صفر کند . هزینه تاکسی از این روش به ازای هر ۵ کیلومتر تقریبا ۷ رینگیت میباشد . این روش به کسانی توصیه میشود که مسیر را میدانند چرا که بعضی از رانندگان تاکسی وقتی بدانند مسیر شما کوتاه هست و شما هم اطلاعی از مسیر ندارید طبیعتا به گونه ای شما را به مقصد میرسانند که مسیر طولانی تر شود و دستگاه کیلومتر بیشتری را محاسبه کند . لذا از قبل میتوانید از طریق گوگل مپ مسیر را بررسی کنید . و وقتی شما سوار بر تاکسی میشوید هیچ مسافر دیگری را سوار نمیکنند و با همان شرایط شما را به مقصد میرسانند

 

۲- محاسبه کرایه به صورت توافقی  : این روش در همه جای دنیا معمول میباشد . به این صورت که شما قبل از سفر به مقصد مورد نظر در مورد کرایه با راننده صحبت میکنید و بعد از تعیین نرخ سوار میشوید. دقت کنید که چونه زدن در این روش معمول میباشد و میتوانید نرخ را با چند راننده دیگر بررسی کنید سپس ارزانترین نرخ را انتخاب کنید . معمولا کرایه تاکسی در این روش برای مسیر فرودگاه مالزی تا مرکز شهر کوالالامپور که ۶۰ کیلومتر است ۱۰۰ رینگیت میباشد . اگر از مسیرها در مالزی اطلاع دارید بهتر است از این روش استفاده کنید .

 

استفاده از آژانسهای اینترنتی به جای تاکسی : همان طور که میدانید در ایران شرکتهایی هستند که میتوانید به صورت انلاین و ارزانتر از نرخ تاکسی ماشین بگیرید همانند شرکت اسنپ و یا تپسی در ایران . در مالزی هم دقیقا همانند این دو وجود دارد به نام GRAP و یا UBER . شما میتونید یکی از این دو اپلیکیشن رو روی موبایلتان نصب کنید و با قیمت ارزانتر از تاکسی ماشین بگیرید . سیستم کاری اینها هم دقیقا همانند اپلیکیشنهایی هست که در ایران استفاده میکنید با این تفاوت که باید با خط موبایل مالزی اپلیکیشن را فعال کنید . هزینه اجاره ماشین در این روش به پایین تر از گرفتن ماشین در خیابان میباشد و به همه شما پیشنهاد میشود .

 

اتوبوس در مالزی : شرکت واخد و اتوبوسرانی در مالزی تقریبا ۸۰٪ مناطق مالزی را تخت پوشش قرار میدهد . اتوبوسهای مالزی همگی مجهز به سیستم خنک کننده و بسیار تمیز میباشند . معمولا برای هر مسیر در مالزی چند اتوبوس در نظر گرفته شده که شماره هر اتوبوس در بالای ان نوشته شده است . برای استفاده از اتوبوس میبایست به اولین ایستگاه اتوبوس در نزدیکی محل سکونتتان مراجعه کنید و اطلاعات لازم در مورد مسیری که میخواهید بروید را به همراه شماره اتوبوسی که در آن مسیر را پوشش میدهد از راننده اتوبوس و یا مسافرانی که در ایستگاه هستند بگیرید . 

اتوبوس در مالزی ارزانترین روش برای رفت و آمد در مالزی میباشد. هزینه اتوبوس در مالزی برای اکثر مسیرها تقریبا بین ۱ الی ۲ رینگیت میباشد . برای مثال شما میتوانید یک مسیر ۲۰ کیلومتری را با ۲ رینگیت سفر کنید . تنها مشکل اتوبوس در مالزی دیر رسیدن به مقصد میباشد . به دلیل فاصله ایستگاه ها در هر مسیر کم میباشد و تعداد ایستگاه ها زیاد . اگر برای رسیدن به مقصد عجله ای ندارید بهترین گزینه استفاده از اتوبوس در مالزی میباشد . 

 

اتوبوس در مالزی
اتوبوس در مالزی

 

مترو در مالزی : سیستم مترو در مالزی در سالهای اخیر پیشرفتهای خیلی زیادی داشته و هر سال شرکت مترو در مالزی مناطق خیلی زیادی را پوشش میدهد. از طریق مترو شما میتوانید به اکثر مناطق کوالالامپور دسترسی داشته باشید . متروها در مالزی بر عکس ایران که در زیر زمین قرار دارند اینجا همه متروها هوایی هستند . 

در مالزی چندین خط مترو وجود دارد با نامهای مشخص به صورت زیر .

مونوریل (MONORAIL ) – ال آر تی (‌LRT ) – ام آر تی (‌MRT ) – ای آر تی ( ERT )‌- کی تی ام (‌KTM) – رپید کی ال ( RapidKL).

تصویر جدیدترین نقشه مترو در مالزی را پایان این پست براتون میذاریم میتوانید قبل از سفر این تصویر را دانلود کنید و در موبایلتان داشته باشید برای استفاده راحتتر . 

هزینه مترو در مالزی ارزانتر از تاکسی و گرانتر از اتوبوس میباشد . 

 

رفت و آمد در مالزی - مترو در مالزی
رفت و آمد در مالزی – مترو در مالزی

 

کارت مترو و اتوبوس ( TOUCHnGO )‌ : در مالزی کارتی وجود دارد به نام تاچ اند گو ( TouchNgo ) . این کارت را میتوانید از کلیه دکه ها و یا سوپر مارکتها و یا ایستگاه ها مترو و کلیه پمپ بنزین ها تهیه کنید . قیمت این کارت ۵ رینگیت میباشد و در اولین خرید ۵ رینگیت هم شارژ دارد . یعنی شما ۱۰ رینگیت که پرداخت کنید یک کارت با موجودی ۵ رینگیت به شما میدهند . 

این کارت را میتوانید برای مترو و اتوبوس و برای کسانی که ماشین شخصی دارند برای عوارضی در جاده ها استفاده کنند . لازم به ذکر میباشد کارت TouchNgo از نظر ظاهری در چندین شکل مختلف وجود دارد ولی قیمت همه و نرخ استفاده همه یکسان میباشد . اگر تصمیم دارید از مترو و یا اتوبوس در مالزی استفاده کنید سعی کنید در روز اول یک کارت تهیه کنید . 

لازم به ذکر میباشد در همه ایستگاه های مترو دستگاه فروش بلیط هم وجود دارد ، اگر این کارت را ندارید میتوانید برا مقصد مورد نظرتان بلیط تهیه کنید . 

 

نقشه مترو و قطارهای مالزی
نقشه مترو و قطارهای مالزی
برای دانلود نقشه مترو و قطارهای مالزی مربوط به سال ۲۰۱۸ اینجا را کلیک کنید .

 

کانال تلگرام ما کلیک کنید و عضو شوید : https://t.me/MNeducationGroup

صفحه ما در اینستاگرام کلیک کنید و فالو کنید : https://www.instagram.com/mngroupmalaysia/


اخطار: 
متاسفانه وبسایتهای گزارش شده اند که مطالب وبسایتهای گروه ما را بدون کسب اجازه کپی میکنند و بدون ذکر منبع در سایتهای دیگر قرار میدهند و نمیدانند که مطالب ما بر اساس قوانین مالزی ممکن است هر ماه تغییر کنند . طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای هرگونه کپی برداری از سایتها بدون کسب اجازه ممنوع میباشد و پیگرد قانونی دارد. بر این اساس کلیه وبسایتهای MN Group مجهز به قویترین نرم افزارها برای پیگیری این موارد میباشد و هر هفته گزارشی از سایتهایی که مطالب ما را کپی میکنند از طریق ایمیل به ما اعلام میشود و در اولین فرصت گزارشی به همراه لینک سایت شما تنظیم و به شرکت گوگل ارائه و پیگیری های لازم در این زمینه اعمال میشود . در صورتی که تمایل دارید مطالب سایتهای MN group  را کپی کنید و در سایتهای دیگر قرار بدهید متن زیر را میبایست در پایین مطلب کپی شده در سایتتان قرار بدهید .

این مطلب از سایت ( لینک سایت ما ) گرفته شده است .

مطالب مرتبط